Shabbat 66 – First proof of Osteopathy in the Talmud?

ואמר אבין בר הונא אמר רב חמא בר גוריא: מותר לחנק בשבת

And Avin bar Huna said [that] Rav Hama bar Gurya said: it is permitted to strangle, [i.e., tightly bandage the neck of one whose vertebra was dislocated in order to reset it,] on Shabbat.

The Koren notes:

“According to Rashi, this refers to the realignment of a displaced vertebra in the neck.”

Ok so osteopaths don’t put bones back in place but this does sound a little like a spinal manipulation 🙂

Hannukah Sameach

Advertisements

About bookabazza

I am an Osteopath and University Lecturer who is trying to keep up with the 7 year daf yomi cycle. I thought I would try and share a few small thought on the daf each week.
This entry was posted in Shabbat. Bookmark the permalink.

One Response to Shabbat 66 – First proof of Osteopathy in the Talmud?

  1. abh says:

    There’s another reference to osteopathy in masechet shabbat!

    שבת דף קמז ע”ב
    ואין מעצבין את הקטן: אמר רבה בר בר חנה אמר ר’ יוחנן לפופי ינוקא בשבת שפיר דמי והאנן תנן אין מעצבין התם בחומרי שדרה דמיחזי כבונה:
    רש”י שם
    לפופי – אונמלוטי”א , כמו שעושין לקטן שיתיישבו אבריו ולא יתעקם.
    בחומרי שדרה – חוליות של שדרה שנתפרקה אחת מהן, ולאחר זמן קמיירי, דאי ביום לידה אמרינן (לעיל /שבת/ קכט, ב): כל האמור בפרשת תוכחה דיחזקאל עושין לחיה בשבת.

    Maybe A. T. Still was secretly a lamdan?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s